Для вчителя

Психолого-педагогічна характеристика учня

Загальні відомості:
прізвище, ім'я, по батькові;
дата народження;
загальний фізичний розвиток;
стан здоров'я;
сімейні умови, характеристика батьків, склад сім'ї, місце роботи ба­тьків, їхній культурний рівень, режим життя дитини, спілкування поза школою.

Загальний розвиток:
особливості мислення, рівень абстрактного мислення (аналіз, синтез, виявлення причинних зв'язків, здійснення висновків абощо);
спрямованість, інтереси, потреби, схильності;
особливості характеру, індивідуальні реакції на події;
особливості пам'яті та процесу запам'ятовування;
тип інтелекту та професійні можливості;
вольові якості, здатність до довготривалих трудових зусиль.

Ставлення до навчання, праці:
успішність (які оцінки переважають, з якого предмета вчиться найкраще);
організованість і старанність у навчальній роботі, вміння працювати самостійно;
інтерес до знань (зацікавлений чи ні, виявляє інтерес до окремих предметів);
ставлення до елементів праці в школі (лабораторні роботи, чергуван­ня, підтримка чистоти в класі, на шкільному подвір'ї).

Дисциплінованість та навички культури поведінки:
загальна характеристика поведінки (поводить себе спокійно, стрима­но чи не контролює своїх емоцій);
виконання шкільного режиму (дотримується правил поведінки, по­рушує їх навмисно чи через недбалість; найбільш типові порушення дис­ципліни);
виконання вимог і розпоряджень учителів (виконує за першою вимо­гою, з бажанням чи примусово);
чемність у спілкуванні з учителями, будь-якими дорослими;
володіння навичками культури поведінки (ставлення до літніх людей і молодших за себе, поступається місцем для людей похилого віку, з пова­гою ставиться до дівчат абощо).

Громадська спрямованість та активність:
ставлення до громадського життя колективу (дорожить ним, байду­жий, ставиться негативно);
інтерес до громадського життя країни (користується інформацією про події в країні і за кордоном);
чи виконує громадські доручення, бере участь у діяльності органів самоуправління;
чи виступає на зборах колективу, громадських організацій з пропо­зиціями, з критикою недоліків, чи здатний висловлювати власну думку;
активний чи байдужий у громадсько-корисній діяльності.
Стосунки з товаришами:

становище в колективі (чи користується повагою й авторитетом се­ред товаришів по класу, чим обумовлені стосунки, які склалися);
чи задоволений своїм становищем у колективі та яке становище хотів би зайняти;
ставлення до товаришів по класу (поважає чи байдужий до них; чи бувають конфлікти, їх причини);
яку роль відіграє в житті класу (активний член колективу чи сторон­ній спостерігач).

Моральні цінності:
відданість Батьківщині, її Конституції, повага до Національного пра­пора і Гімну;
відданість демократичним цінностям - повазі до людини та її прав, свободі вибору;
усвідомлення себе як громадянина Землі, турбота про екологічну безпеку і виживання людства;
повага до різноманітності: расова і національна терпимість, повага до інших народів та їхніх культур;
відданість цінностям сім'ї, повага до батьків, до кожної людини як самоцінності;
дотримання у стосунках з людьми таких цінностей, як турбота, пова­га, довіра, відповідальність;
відчуття власної відповідальності за все, що відбувається навколо;
політична культура та толерантність.

ЗОЛОТІ ПРАВИЛА ПЕДАГОГА


1. Прийшов у школу - зроби розумне й шляхетне лице. 
2. Кожного разу, коли тобі хочеться командувати дітьми, згадай своє дитинство і про всяк випадок з'їж морозиво. 
3. Гроші та педагогіка малосумісні. 
4. Нехай всі манекенниці світу, побачивши твою усмішку, подадуть у відставку. 
5. Не заходь в душу до дітей, якщо тебе про це не просили. 
6. Іди на урок з радістю, виходь з уроку з приємною втомою. 
7. Жартуй до тих пір, доки не навчишся. 
8. Пам'ятай: поганий лікар може забрати життя, поганий учитель - спопелити душу. 
9. Приходити на урок слід настільки підготовленим, щоб знати точно: для чого прийшов, куди прийшов, що будеш робити і чи буде від цього добре. 
10. Кожного разу, коли хочеться нагрубити кому-небудь, рахуй до мільйона. 
11. Намагайся їсти кожен день. 
12. Люби свою адміністрацію так само, як і вона тебе, і ти проживеш довге і щасливе педагогічне життя. 
13. Ніколи не чекай похвали, а намагайся відразу ж з'ясувати, як з нею йдуть справи. 
14. Люби кого-небудь крім школи, і тоді у тебе буде все в порядку. 
15. Якщо до тебе прийшли на урок, згадай, що ти артист, ти кращий педагог країни, ти найщасливіша людина. 
16. Говори батькам завжди найкращу правду, яку ти знаєш. 
17. Пишайся своїми помилками, і тоді у тебе їх буде з кожним роком все менше. 
18. Вищим проявом педагогічної успішності є усмішка на обличчях дітей. 
19. Якщо ти вмієш самий звичайний факт подати як відкриття та домогтися подиву і захоплення учнів, то можеш вважати, що половину справи ти вже зробив. 
20.Пам'ятай: хороші педагоги живуть довго і майже ніколи не хворіють. 
21. Віддай школі все, а вийшовши зі стін школи, почни нове життя. 
22. Постарайся завжди бути здоровою, навіть якщо в цей хтось не повірить. 
23. Одягайся так, щоб ніхто не сказав тобі вслід: "Он вчителька пішла". 
24. Не спи на уроці; дурний приклад заразливий. 
25. Під час опитування зобрази на обличчі граничний інтерес. 
26. Пам'ятай: якщо твій голос стає загрозливо хрипким, значить, ти робиш щось не те. 
27. Добре, якщо пізно увечері, коли ти згадаєш своїх учнів, обличчя твоє осяє посмішка.